3er ESO

 DATA DE L'ÚLTIM CONTROL "GEOLOGIA": DILLUNS 1 DE JUNY

CONTINGUTS:
- definició de processos geològics externs
- tipus de           "                   "                "        
- conceptes: meorització, erosió, transport, sedimentació.
- tipus de meteorització
- agents geològics externs. concepte y tipus
- acció geològica de les aigües salvatges: torrents i rambles. Formes erosives i formes sedimentàries.
- acció geològica dels rius: parts d'un riu. Formes erosives i sedimentàries. Transport selectiu d'un riu.
- aigües subterrànies: aqüífers. Roques permeables i impermeables. Factors que afavoreixen la infiltració de l'aigua.
- acció geològica del vent: acció erosiva (deflació, corrasió), formes sedimentàries.
- acció geològica del gel: glaceres de muntanya, formes erosives (tall en U, circ), formes sedimentàries (morenes i tipus) 
- acció geològica del mar en plages i penyasegats: formes erosives i formes sedimentàries.

RECUPERACIÓ  3ª EVALUACIÓ:  DILLUNS 8 DE JUNY.



QÜESTIONS GEOLÒGIA.-



1. Quina és la funció dels agents geològics externs?
2. Defineix els procesos geològics externs: meteorització, erosió, transport, sedimentació.
3. Quina diferencia hi ha entre la meteorització física i la química.
4. Quin és el motor dels agents geològics externs?
5. Feu un llistat amb els principals agents geològics externs.
6. Diferència entre aigües subterrànies i aigües superficials.
7. Diferència en la llargaria i cabdal de les aigües salvatges, els torrents i els rius.
8. Com varia l’activitat de les aigües salvatges amb:
            a. el clima
            b. la pendent
9. On es produirà matjor erosió: en una zona amb molta vegetació o en una altra amb poca vegetació? Per què?
10. Escriu el nom de les parts assenyalades en el torrent i en el riu.




11. Fes un dibuix d’un aqüífer i posa el següents noms: roca permeable, nivel freàtic, roca impermeable, aqüífer.
12. Expliqueu la diferéncia entre corrasió i deflació. Quin agent geològic produeix aquestes accions? Són erosives o sedimentàries?
13. De quina manera erosionen el gel de les glaceres?
14. Quin perill suposa la construcció d'edificis en els penyasegats?
15. Ompliu la següent taula. En ella apareixen formes originades pels agents geològics externs. Heu de dir: l’agent causant, si és tracta d’una forma sedimentària o erosiva i feu un dibuix de la estructura.

Estructura geològica
Agent geològic causant
Seimentària o erosiva
Dibuix


Fletxa







Llengua glacial







Duna







Vall en V







Morena lateral








Meandro







Arc natural








..................................................................................................................................................

4t CONTROL "APARELL REPRODUCTOR" - Dilluns 20 d'Abril.

CONTINGUTS:
- anatomia dels aparells reproductors
- cèl.lules reproductores: caracaterístiques i diferències
- cicle ovàric
- cicle menstrual
- fecundació, implantació, placentació
- embaràs o gestació
- part
- fecundació artificial: inseminació artificial i fecundació in vitro
- mètodes anticonceptius

..................................................................................................................................................

TEMA 7 - APARELL REPRODUCTOR

- Enllaç al ppt  "La reproducció humana"

- Enllaç al ppt  "Mètodes anticonceptius"

- QÜESTIONS APARELL REPRODUCTOR: 


1.      Classifica en dos grups els òrgans que pertanyen al sistema reproductor masculí i al femení: testicle- clítoris – epidídim – úter – penis – vagina – ovari – conducte deferent – trompes de Fal·lopi.
2.      Expliqueu la funció dels òrgans següents: vesícula seminal – ovaris – pròstata – úter – trompes de Fal·lopi – testicles.
3.      Anomena els òrgans pels que passa successivament un espermatozoide des que es forma fins que arriba a l'exterior.
4.      Per quantes cèl·lules  estan formats un espermatozoide i un òvul?
5.      Expliqueu les diferències entre els gàmetes femenins i els masculins quant a grandària, forma, número i mobilitat.
6.      Omplir la següent taula sobre el cicle menstrual :


Dies

Esdeveniment que es produïx si no hi ha fecundació

De l'1 al 4


Del 5 al 13



 14


Del 15 al 28


a.       Quin dia del cicle és el de màxima fertilitat? Per què?
b.      Si hi ha fecundació,  es produirà la menstruació durant el cicle següent? Per què?
c.       Per què es produïx un engrossiment de la paret de l'úter?
7.      Quin tipus de mètode anticonceptiu recomanaries en cada un dels següents casos? Omplir la taula i indicar el tipus de mètode i com actua.

Casos
Mètode adequat
Tipus de mètode
Com actua?
Parella estable que volen esperar un temps per a tindre fills



Jove que comença a tindre les seues primeres relacions sexuals de forma esporàdica





Persona promíscua





Parella estable que no desitja tindre més fills




8.       Dels casos proposats en la pregunta anterior, quin o quals tindrien major risc de contraure una malaltia de transmissió sexual? Per què? Quin és el mètode més efectiu per a evitar estos contagis? Per què?
9.      Feu una recerca d’informació sobre el SIDA i respon: en què consistix esta malaltia? Quin tipus d'organisme la produïx? Com es pot produir el contagi? Quin tipus de medicament, encara no descobert, podria evitar el seu desenvolupament?
10.  Definix: fecundació – ovulació – implantació – placentació – enllumenament.






TEMA 6 -
FUNCIONS DE NUTRICIÓ (IV). APARELL EXCRETOR.

- Enllac al ppt "Aparell excretor":



TEMA 5 -
FUNCIONS DE NUTRICIÓ (III). APARELL CIRCULATORI.


- Enllaç al ppt  "Aparell circulatori"
http://www.slideshare.net/stelapromero/aparell-circulatori-16927457

- Pràctica:
(Enviar abans 3 de Març)



PRÀCTICA 2 - DISSECCIÓ DE COR


            INTRODUCCIÓ

En aquesta pràctica farem la dissecció d'un cor de porc, ja que és semblant al cor humà.

            MATERIAL

            - cor de porc                 - tisores
- pinces                         - safata de dissecció    
            - balança                      - agulla enmangada


            MÈTODE

1. Col · loca el cor en una safata de dissecció recolzat en la seua part ventral. La diferència entre la part dorsal i la ventral és que aquesta última és més arredonida. Observa la seua anatomia externa. Pésalo.

2. Localitza les artèries i venes principals que surten i arriben al cor. Introdueix una agulla enmangada per cadascuna d'elles per veure quina part del cor surten o arriben.

3. Dóna-li la volta al cor i apóyalo per la part dorsal. Amb unes tisores realitza dos talls paral · lels a la sutura que presenta el cor en aquesta cara. Observa les vàlvules, les aurícules i els ventricles.



         



            QÜESTIONS

            1.  Expliqueu l’aspecte exterior del cor: forma, color, tamany, pes.

            2. En introduir l'agulla enmangada per
           
            - la vena pulmonar arriba a ……………………..................................

            - l’arteria aorta arriba a ……………………........................................

            3. Com es diuen les vàlvules del cor i què separen?

            4. Per a què serveixen aquestes vàlvules?

            5. Què paret té més grossor: la de les aurícules o la dels ventricles?
            Per què?

            6. Qué paret té més grossor: la del ventricle dret o la del esquerre?
            Per qué.

            7. Existix comunicació entre la part dreta i la part esquerra del cor? Per què?



- Qüestions APARELL CIRCULATORI:

1.    Per què és necessari tindre un aparell circulatori?
2. Components del aparell circulatori.
3. Explica la diferéncia entre els tres tipus de vasos sanguinis.
4.    Anomena els vasos principals pels que va passant un glòbul roig situat en el ventricle dret del cor fins que arriba a l'aurícula esquerra.
5.    Quina paret és més grossa: la del ventricle dret o la de l'esquerre? Per què?
6.    La sang que ix del cor per l'artèria aorta, està sotmesa a la mateixa pressió durant la sístole i durant la diàstole? Per què?
7.    Per què augmenta la freqüència cardíaca quan realitzem un esforç?
8.    Per què quan la sang passa als ventricles ja no pot tornar a les aurícules?
9.  Explica el recorregut de la sang en els dos circuits circulatoris.
10.    A continuació es donen els valors de flux sanguini (cc) referits a 100 gr de teixit d'un òrgan, en un home en repòs:

1-    Fetge  150                              5- cervell  70
2-    Renyó  150                            6- estómac  20
3-    Miocardi 100                               7- mà  10
4-    Intestí 75                                     8- cames  10

a.    Explica per què són tal alts els tres primers valors.
b.    Com canviarien estos valors durant una carrera?
c.    I durant una menjar?








...................................................................................................................................................................

Examen dels temes 3 i 4:  1 de Febrer (divendres)

CONTINGUTS:

Tema 3.-
- Anatomia del aparell digestiu.
- Funció dels diferents òrgans.
- Per què s'han de digerir els aliments?
- Digestió mecànica i química.
- Sucs que es formen, components i sobre quines substàncies actuen.
- Resultat de la digestió.
- Absorció: on té lloc, quines estructures afavoreixen aquest procés, a on va cada tipus de nutrient.

Tema 4.-
- Anatomia del aparell respiratori.
- Funció de cada órgan.
- Ventilació pulmonar: inspiració i expiració.
- Intercanvi de gasos: alvèols-sang  i  sang-teixits.
- Difusió dels gasos.
- Gasos de la respiració: per què necessitem oxigen i alliberem diòxid de carboni?

..............................................................................................................................................................


TEMA 4 -
FUNCIONS DE NUTRICIÓ (II). APARELL RESPIRATORI.

Enlace al ppt "Aparato respiratorio"


1. Posa nom a les parts d’aquest esquema de l’aparell respiratori:


2. Per què l’aparell respiratori forma part dels aparells relacionats amb la nutrició?

3. En quina cavitat corporal es troben els pulmons?

4. Quins òrgans formen part de les vies respiratories?

5. Quina estructura protegeix els pulmons?

6. L’entrada i sortida de l’aire als pulmons es realitza fent dos tipus de moviments, la inspiració i l’expiració. Mira els dibuixos i explica aquests moviments. Com s’aconsegueix variar el volum de la cavitat toràcica?


7. Quina diferència hi ha entre ventilació i respiració cel.lular?

8. Què sòn i quina és la funció dels alvèols pulmonars?

9. L’intercanvi de gasos és el procés més important de la respiració. Es produeix entre els alvèols i els capilar sanguinis (en els pulmons) i entre els capilars sanguinis i les cèl.lules (en els teixits).
Explica en què consisteix el procés representat al dibuix.


10. Feu una recerca en Internet per trobar una imatge que represente l’intercanvi de gasos a nivel dels teixits. Explica la diferència entre aquest intercanvi i el representat en la pregunta anterior.

11. Quins tipus de procrés fa que els gasos vajan d’un lloc a un altre. (En el Tema 1 van vore els processos pel que les substàncies travessen les membranas cel.lulars).

12. Fes un breu informe sobre la interpretació de la gràfica que relaciona tabaquisme i càncer de pulmó (pàgina 32 del llibre).

13. Segur que has sentit a parlar de l’asma, i fins i tot, pot ser algú proper a tu en pateix. Busca informació sobre l’asma i escriu-ne un breu resum.

14. Quiné s l’objectiu de la respiración cèl.lular? Quines substàncies s’usen com a combustible? Quins residus es produixen ?

15. Fes un mapa conceptual amb les següents paralues :
faringe, pulmons, parts, cordes vocals, vies respiratòries, inspiració, tràquea, funcionament,  òrgans, aparell respiratori, laringe, expiració i bronquis.


- PRÀCTICA DE LABORATORI.-

A continuació està el guió de la pràctica de disecció de pulmó. Heu d'omplir les qüestions i entregar-la el dilluns 21 de gener (bé per correu electrónic o impresa).



PRÀCTICA 1 – DISSECCIÓ DE PULMÓ


OBJECTIU.-

Amb la realitzacio d’aquesta pràctica podem vore realment un dels òrgans estudiats en classe, els pulmons d’un mamífer.

QÜESTIONS PREVIES.-

  1. On es localitza el pulmó en els éssers humans?
  1. Anomena les diferències principals entre el pulmó dret i l’esquerre.
  1. Per què els anells de la tràquea estan oberts per darrere?
  1. Digues el nom de les ramificacions de la tràquea.
  1. Quina és la funció dels pulmons?

MATERIAL.-


Cubeta de dissecció               Pinces             Tisores
Balança                                  Bisturí              Got de precipitats


MÈTODE.-


1.      Col·loca els pulmons en una cubeta de dissecció i identifica la tràquea, els bronquis i els lòbuls pulmonars.

2.      Fes un tub amb un paper, introdueïx-ho per la tràquea i bufa el més fort que pugues. Què ocorre?

3.      Quans lòbuls té el pulmó dret? I l'esquerre?

4.      Passa el dit per la superfície dels pulmons, com és el seu tacte?

5.      Descriu la forma, el color i pesa'ls en la balança.

6.      Fixa't en la tràquea, com és? Fes un dibuix.

7.      Per què no estan tancats els anells de la tràquea?

8.      Amb ajuda de les tisores, comença a obrir la tràquea longitudinalment fins a arribar a les ramificacions: els bronquis. Observa l'interior. Descriu el seu aspecte i tacte.

Per què hi ha mucositat?

9.      Contínua obrint un dels bronquis, què observes?

10.  Talleu transversalment un dels lòbuls pulmonars. Identifiqueu la pleura i els conductes que s'observen en el tall. Feu un dibuix.

11.  Talla un tros de pulmó i submergeix-ho en un got de precipitats amb aigua, què ocorre? Per què?





..................................................................................................................................................................
TEMA 3 - 
FUNCIONS DE NUTRICIÓ (I). APARELL DIGESTIU.

http://image.slidesharecdn.com/final-130418030325-phpapp01/95/los-cuatro-aparatos-de-la-nutricin-2-638.jpg?cb=1366254280




 Relació entre els aparells que duen a terme el procés de nutrició:

 https://dandiacarb.files.wordpress.com/2011/08/aparatos-que-intervienen-en-la-nutricion.png

- Enllaç al ppt  "Aparell digestiu":

http://www.slideshare.net/stelapromero/tema-3-digestiu

- Anatomía Aparato digestivo:





- Vídeo "Digestión":
https://www.youtube.com/watch?v=pb_5Lt-7Mss



- Treball del tema 3:

Heu de fer un treball sobre "Malalties de l'aparell digestiu". 
En format pwerpoint, explicant quatre tipus de malalties dels òrgans de l'aparell digestiu (màxim 10 diapositives)
El treball s'ha d'enviar per correu electrònic     benicalap36@gmail.com
Data límit:  
La qualificació és sobre 1 punt.




- QÜESTIONS APARELL DIGESTIU:
Enviar per e-mail abans del. ()
Qualificació: 1 punt.

1. Què són els aliments i per a què serveixen als éssers vius?
2. Quina és la funció de les dents i per què és necessària aquesta funció?
3. Per què és convenient rentar-se les dents després del menjar?
4. On es fabrica la saliva?
5. Quins són els components principals de la saliva i quina és la funció de la ptialina?
6. En què consisteix la deglució?
7. Què és l'epiglotis? Quins problemes comporta que el seu funcionament no siga correcte?
8. Quin procés permet que l'aliment avanç al llarg del tub digestiu?
9. Quina és la funció del càrdies?
10. Què defensa té l'estómac per no digerir les seves pròpies cèl · lules?
11. Dels aliments que es nomenen a continuació quins s'absorbeixen directament a l'estómac?: Llet - plàtan - vi - aigua - xocolata - aspirina - whisky.
12. Què sucs acaben el procés digestiu en l'intestí prim?
13. Anomena els enzims de la bilis. Què trastorn digestiu es produirà per insuficient producció de bilis?
14. Quines substàncies senzilles formen part del quil?
15. En què consisteix l'absorció i on es realitza?
16. Anomena les dues funcions que realitza el fetge en relació al procés digestiu.
17. Quina és la diferència entre les vellositats intestinals i les microvellositats? Quin avantatge suposen ambdues per al procés d'absorció?
18. Quina és la funció de l’apèndix?
19. Quines substàncies contenen els excrements?
20. Per què es produeixen els gasos intestinals?



...................................................................................................................................................................

Continguts que s'han d'estudiar per  l'examen:

TEMA 1:
- Conceptes de: cèl.lula, cèl.lula procariota, cèl.lula eucariota, organisme unicel.lular, organisme pluricel.lular.
- Parts d'una cèl.lula eucariota. Localització dels orgànuls principals.
- Funció dels orgánuls principals.
- Funció de nutrició cel.lular: metabolisme.
- Els teixits animals: concepte de teixit, tipus de teixits i on els podem trobar.
- Concepte d'òrgan i aparell.

TEMA 2:
- Els bioelements i les biomolècules.
- Tipus de biomolècules: inorgàniques i orgàniques.
- Funció de les diferents tipus de biomolècules.
- Diferència entre nutrient i aliment, i entre nutrició i alimentació.
- La roda dels aliments. Els grups d'aliments.
- Tipus de nutrients que podem trobar en els aliments. Funció dels nutrients.
- Concepte de metabolisme basal.
- Concepte de dieta i dieta equilibrada. Característiques de la dieta mediterrània.
- Principals malalties relacionades amb la nutrició: obesitat, malnutrició, arteriosclerosi, anorèxia i bulímia.




.................................................................................................................................................................

TEMA 2 
COMPOSICIÓ QUÍMICA DE LA MATÈRIA                                                                                          

- Enllaç al ppt  "Composició química de la matèria":
http://www.slideshare.net/stelapromero/tema-2-composici-qumica-de-la-matria-14912615

Vídeo "Alimentación".



- Treballs: 
   S'ha de fer en powerpoint amb un màxim de 10 diapositives.

    - Vitamines (16 nov)
    - La dieta mediterrània (16 nov)
    - Nutrició i esport (16 nov)
    - Conservació d'aliments (19 nov)
    - Anorèxia i bulímia (19 nov)
    - Malalties relacionades amb la nutrició (19 nov)



TEMA 1
LA CÈL.LULA                                                                                                                                             

- Enllaç al ppt  "La cèl.lula":



http://www.slideshare.net/stelapromero/aparell-circulatori-16927457

No hay comentarios:

Publicar un comentario