CONTINGUTS:
- definició de processos geològics externs
- tipus de " " "
- conceptes: meorització, erosió, transport, sedimentació.
- tipus de meteorització
- agents geològics externs. concepte y tipus
- acció geològica de les aigües salvatges: torrents i rambles. Formes erosives i formes sedimentàries.
- acció geològica dels rius: parts d'un riu. Formes erosives i sedimentàries. Transport selectiu d'un riu.
- aigües subterrànies: aqüífers. Roques permeables i impermeables. Factors que afavoreixen la infiltració de l'aigua.
- acció geològica del vent: acció erosiva (deflació, corrasió), formes sedimentàries.
- acció geològica del gel: glaceres de muntanya, formes erosives (tall en U, circ), formes sedimentàries (morenes i tipus)
- acció geològica del mar en plages i penyasegats: formes erosives i formes sedimentàries.
RECUPERACIÓ 3ª EVALUACIÓ: DILLUNS 8 DE JUNY.
QÜESTIONS GEOLÒGIA.-
1. Quina és la funció dels agents
geològics externs?
2. Defineix els procesos geològics
externs: meteorització, erosió, transport, sedimentació.
3. Quina diferencia hi ha entre la
meteorització física i la química.
4. Quin és el motor dels agents
geològics externs?
5.
Feu un llistat amb els principals agents geològics externs.
6. Diferència entre aigües
subterrànies i aigües superficials.
7. Diferència en la llargaria i
cabdal de les aigües salvatges, els torrents i els rius.
8. Com varia l’activitat de les
aigües salvatges amb:
a.
el clima
b.
la pendent
9. On es produirà matjor erosió: en
una zona amb molta vegetació o en una altra amb poca vegetació? Per què?
10. Escriu el nom de les parts
assenyalades en el torrent i en el riu.
11. Fes un dibuix d’un aqüífer i posa
el següents noms: roca permeable, nivel freàtic, roca impermeable, aqüífer.
12. Expliqueu la diferéncia entre corrasió i deflació. Quin agent geològic produeix aquestes accions? Són erosives o sedimentàries?
13. De quina manera erosionen el gel de les glaceres?
14. Quin perill suposa la construcció d'edificis en els penyasegats?
15. Ompliu la següent taula. En ella
apareixen formes originades pels agents geològics externs. Heu de dir: l’agent
causant, si és tracta d’una forma sedimentària o erosiva i feu un dibuix de la
estructura.
Estructura geològica
|
Agent geològic causant
|
Seimentària o erosiva
|
Dibuix
|
Fletxa
|
|||
Llengua glacial
|
|||
Duna
|
|||
Vall en V
|
|||
Morena lateral
|
|||
Meandro
|
|||
Arc natural
|
..................................................................................................................................................
4t CONTROL "APARELL REPRODUCTOR" - Dilluns 20 d'Abril.
CONTINGUTS:
- anatomia dels aparells reproductors
- cèl.lules reproductores: caracaterístiques i diferències
- cicle ovàric
- cicle menstrual
- fecundació, implantació, placentació
- embaràs o gestació
- part
- fecundació artificial: inseminació artificial i fecundació in vitro
- mètodes anticonceptius
..................................................................................................................................................
TEMA 7 - APARELL REPRODUCTOR
- QÜESTIONS
APARELL REPRODUCTOR:
1. Classifica
en dos grups els òrgans que pertanyen al sistema reproductor masculí i al
femení: testicle- clítoris – epidídim – úter – penis – vagina – ovari –
conducte deferent – trompes de Fal·lopi.
2. Expliqueu
la funció dels òrgans següents: vesícula seminal – ovaris – pròstata – úter –
trompes de Fal·lopi – testicles.
3. Anomena
els òrgans pels que passa successivament un espermatozoide des que es forma
fins que arriba a l'exterior.
4. Per
quantes cèl·lules estan formats un
espermatozoide i un òvul?
5. Expliqueu
les diferències entre els gàmetes femenins i els masculins quant a grandària,
forma, número i mobilitat.
6. Omplir la
següent taula sobre el cicle menstrual :
Dies
|
Esdeveniment que es produïx si no
hi ha fecundació
|
De l'1 al
4
|
|
Del 5 al 13
|
|
14
|
|
Del 15 al
28
|
a. Quin dia
del cicle és el de màxima fertilitat? Per què?
b. Si hi ha
fecundació, es produirà la menstruació
durant el cicle següent? Per què?
c. Per què es
produïx un engrossiment de la paret de l'úter?
7. Quin tipus
de mètode anticonceptiu recomanaries en cada un dels següents casos? Omplir la
taula i indicar el tipus de mètode i com actua.
Casos
|
Mètode
adequat
|
Tipus de mètode
|
Com actua?
|
Parella estable que volen esperar
un temps per a tindre fills
|
|||
Jove que comença a tindre les seues
primeres relacions sexuals de forma esporàdica
|
|||
Persona promíscua
|
|||
Parella estable que no desitja
tindre més fills
|
8. Dels casos proposats en la pregunta anterior,
quin o quals tindrien major risc de contraure una malaltia de transmissió
sexual? Per què? Quin és el mètode més efectiu per a evitar estos contagis? Per
què?
9. Feu una
recerca d’informació sobre el SIDA i respon: en què consistix esta malaltia?
Quin tipus d'organisme la produïx? Com es pot produir el contagi? Quin tipus de
medicament, encara no descobert, podria evitar el seu desenvolupament?
10. Definix:
fecundació – ovulació – implantació – placentació – enllumenament.
TEMA 6 -
FUNCIONS DE NUTRICIÓ (IV). APARELL EXCRETOR.
- Enllac al ppt "Aparell excretor":
TEMA 5 -
FUNCIONS DE NUTRICIÓ (III). APARELL CIRCULATORI.
- Enllaç al ppt "Aparell circulatori"
http://www.slideshare.net/stelapromero/aparell-circulatori-16927457
- Pràctica:
(Enviar abans 3 de Març)
PRÀCTICA 2 - DISSECCIÓ DE COR
INTRODUCCIÓ
En aquesta
pràctica farem la dissecció d'un cor de porc, ja que és semblant al cor humà.
MATERIAL
-
cor de porc - tisores
- pinces - safata de dissecció
-
balança - agulla
enmangada
MÈTODE
1. Col · loca
el cor en una safata de dissecció recolzat en la seua part ventral. La
diferència entre la part dorsal i la ventral és que aquesta última és més
arredonida. Observa la seua anatomia externa. Pésalo.
2. Localitza
les artèries i venes principals que surten i arriben al cor. Introdueix una
agulla enmangada per cadascuna d'elles per veure quina part del cor surten o
arriben.
3. Dóna-li la
volta al cor i apóyalo per la part dorsal. Amb unes tisores realitza dos talls
paral · lels a la sutura que presenta el cor en aquesta cara. Observa les
vàlvules, les aurícules i els ventricles.
QÜESTIONS
1.
Expliqueu l’aspecte exterior del cor: forma, color, tamany, pes.
2. En introduir l'agulla enmangada
per
-
la vena pulmonar arriba a ……………………..................................
-
l’arteria aorta arriba a ……………………........................................
3. Com es diuen les vàlvules del cor
i què separen?
4. Per a què serveixen aquestes
vàlvules?
5. Què paret té més grossor: la de les aurícules o la dels ventricles?
Per què?
6. Qué paret té més grossor: la del
ventricle dret o la del esquerre?
Per
qué.
7. Existix comunicació entre la part
dreta i la part esquerra del cor? Per què?
- Qüestions APARELL CIRCULATORI:
1.
Per
què és necessari tindre un aparell circulatori?
2. Components del aparell circulatori.
3. Explica la diferéncia entre els tres tipus de vasos sanguinis.
2. Components del aparell circulatori.
3. Explica la diferéncia entre els tres tipus de vasos sanguinis.
4.
Anomena
els vasos principals pels que va passant un glòbul roig situat en el ventricle
dret del cor fins que arriba a l'aurícula esquerra.
5.
Quina
paret és més grossa: la del ventricle dret o
la de l'esquerre? Per què?
6.
La
sang que ix del cor per l'artèria aorta,
està sotmesa a la mateixa pressió durant la sístole i durant la diàstole? Per
què?
7.
Per
què augmenta la freqüència cardíaca quan realitzem
un esforç?
8.
Per
què quan la sang passa als ventricles ja no
pot tornar a les aurícules?
9. Explica el recorregut de la sang en els dos circuits circulatoris.
9. Explica el recorregut de la sang en els dos circuits circulatoris.
10.
A
continuació es donen els valors de flux
sanguini (cc) referits a 100 gr de teixit d'un òrgan, en un home en repòs:
1- Fetge 150 5- cervell 70
2- Renyó 150 6- estómac 20
3-
Miocardi
100 7- mà 10
4-
Intestí
75 8- cames 10
a.
Explica
per què són tal alts els tres primers valors.
b.
Com
canviarien estos valors durant una carrera?
c.
I
durant una menjar?
...................................................................................................................................................................
Examen dels temes 3 i 4: 1 de Febrer (divendres)
CONTINGUTS:
Tema 3.-
- Anatomia del aparell digestiu.
- Funció dels diferents òrgans.
- Per què s'han de digerir els aliments?
- Digestió mecànica i química.
- Sucs que es formen, components i sobre quines substàncies actuen.
- Resultat de la digestió.
- Absorció: on té lloc, quines estructures afavoreixen aquest procés, a on va cada tipus de nutrient.
Tema 4.-
- Anatomia del aparell respiratori.
- Funció de cada órgan.
- Ventilació pulmonar: inspiració i expiració.
- Intercanvi de gasos: alvèols-sang i sang-teixits.
- Difusió dels gasos.
- Gasos de la respiració: per què necessitem oxigen i alliberem diòxid de carboni?
..............................................................................................................................................................
TEMA 4 -
FUNCIONS DE NUTRICIÓ (II). APARELL RESPIRATORI.
- Enlace al ppt "Aparato respiratorio"
1. Posa nom a les parts d’aquest esquema de l’aparell respiratori:
2. Per què l’aparell respiratori forma part
dels aparells relacionats amb la nutrició?
3. En quina cavitat corporal es troben els
pulmons?
4. Quins òrgans formen part de les vies respiratories?
5. Quina estructura protegeix els pulmons?
6. L’entrada i sortida de l’aire als pulmons es realitza fent dos tipus de
moviments, la inspiració i l’expiració. Mira els dibuixos i explica aquests
moviments. Com s’aconsegueix variar el volum de la cavitat toràcica?
7. Quina diferència
hi ha entre ventilació i respiració cel.lular?
8. Què sòn i quina
és la funció dels alvèols pulmonars?
9. L’intercanvi de gasos és el procés més important de la
respiració. Es produeix entre els alvèols i els capilar
sanguinis (en els pulmons) i entre els capilars sanguinis i les cèl.lules (en
els teixits).
Explica en què
consisteix el procés representat al dibuix.
Imatge procedent del
Proyecto biosfera. http://recursos.cnice.mec.es/biosfera/alumno/1bachillerato/animal/contenidos7.htm
10. Feu una recerca
en Internet per trobar una imatge que represente l’intercanvi de gasos a nivel
dels teixits. Explica la diferència entre aquest intercanvi i el representat en
la pregunta anterior.
11. Quins tipus de
procrés fa que els gasos vajan d’un lloc a un altre. (En el Tema 1 van vore els
processos pel que les substàncies travessen les membranas cel.lulars).
12. Fes un breu
informe sobre la interpretació de la gràfica que relaciona tabaquisme i càncer
de pulmó (pàgina 32 del llibre).
13. Segur que has
sentit a parlar de l’asma, i fins i tot, pot ser algú proper a tu en pateix. Busca
informació sobre l’asma i escriu-ne un breu resum.
14. Quiné s l’objectiu de la respiración cèl.lular? Quines substàncies
s’usen com a combustible? Quins residus es produixen ?
15. Fes un mapa conceptual amb les següents paralues :
faringe, pulmons, parts, cordes vocals, vies respiratòries,
inspiració, tràquea, funcionament, òrgans, aparell respiratori, laringe,
expiració i bronquis.
- PRÀCTICA DE LABORATORI.-
A continuació està el guió de la pràctica de disecció de pulmó. Heu d'omplir les qüestions i entregar-la el dilluns 21 de gener (bé per correu electrónic o impresa).
PRÀCTICA 1 – DISSECCIÓ DE PULMÓ
OBJECTIU.-
Amb la realitzacio d’aquesta pràctica
podem vore realment un dels òrgans estudiats en classe, els pulmons d’un mamífer.
QÜESTIONS PREVIES.-
- On es localitza el pulmó en els éssers humans?
- Anomena les diferències principals entre el pulmó dret i l’esquerre.
- Per què els anells de la tràquea estan oberts per darrere?
- Digues el nom de les ramificacions de la tràquea.
- Quina és la funció dels pulmons?
MATERIAL.-
Cubeta de dissecció Pinces Tisores
Balança Bisturí Got de precipitats
MÈTODE.-
1.
Col·loca
els pulmons en una cubeta de dissecció i identifica la tràquea, els bronquis i
els lòbuls pulmonars.
2.
Fes
un tub amb un paper, introdueïx-ho per la tràquea i bufa el més fort que pugues.
Què ocorre?
3.
Quans lòbuls té el pulmó dret? I l'esquerre?
4.
Passa
el dit per la superfície dels pulmons, com és el seu tacte?
5.
Descriu
la forma, el color i pesa'ls en la balança.
6.
Fixa't
en la tràquea, com és? Fes un dibuix.
7.
Per
què no estan tancats els anells de la tràquea?
8.
Amb
ajuda de les tisores, comença a obrir la tràquea longitudinalment fins a
arribar a les ramificacions: els bronquis. Observa l'interior. Descriu el seu
aspecte i tacte.
Per què hi ha mucositat?
9.
Contínua
obrint un dels bronquis, què observes?
10. Talleu
transversalment un dels lòbuls pulmonars. Identifiqueu la pleura i els conductes que s'observen en el
tall. Feu un dibuix.
11. Talla un tros de pulmó i submergeix-ho
en un got de precipitats amb aigua, què ocorre? Per què?
..................................................................................................................................................................
TEMA 3 -
FUNCIONS DE NUTRICIÓ (I). APARELL DIGESTIU.
Relació entre els aparells que duen a terme el procés de nutrició:
- Enllaç al ppt "Aparell digestiu":
http://www.slideshare.net/stelapromero/tema-3-digestiu
- Anatomía Aparato digestivo:
- Vídeo "Digestión":
https://www.youtube.com/watch?v=pb_5Lt-7Mss
- Treball del tema 3:
Heu de fer un treball sobre "Malalties de l'aparell digestiu".
En format pwerpoint, explicant quatre tipus de malalties dels òrgans de l'aparell digestiu (màxim 10 diapositives)
El treball s'ha d'enviar per correu electrònic benicalap36@gmail.com
Data límit:
La qualificació és sobre 1 punt.
- QÜESTIONS APARELL DIGESTIU:
Enviar per e-mail abans del. ()
Qualificació: 1 punt.
Qualificació: 1 punt.
1. Què són els aliments i
per a què serveixen als éssers vius?
2. Quina és la funció de les
dents i per què és necessària aquesta funció?
3. Per què és convenient rentar-se les dents després del menjar?
4. On es fabrica la saliva?
5. Quins són els components
principals de la saliva i quina és la funció de la ptialina?
6. En què consisteix la
deglució?
7. Què és l'epiglotis? Quins
problemes comporta que el seu funcionament no siga correcte?
8. Quin procés permet que
l'aliment avanç al llarg del tub digestiu?
9. Quina és la funció del
càrdies?
10. Què defensa té l'estómac
per no digerir les seves pròpies cèl · lules?
11. Dels aliments que es
nomenen a continuació quins s'absorbeixen directament a l'estómac?: Llet -
plàtan - vi - aigua - xocolata - aspirina - whisky.
12. Què sucs acaben el
procés digestiu en l'intestí prim?
13. Anomena els enzims de la
bilis. Què trastorn digestiu es produirà per insuficient producció de bilis?
14. Quines substàncies senzilles formen part del quil?
15. En què consisteix
l'absorció i on es realitza?
16. Anomena les dues
funcions que realitza el fetge en relació al procés digestiu.
17. Quina és la diferència
entre les vellositats intestinals i les microvellositats? Quin avantatge
suposen ambdues per al procés d'absorció?
18. Quina és la funció de
l’apèndix?
19. Quines substàncies
contenen els excrements?
20. Per què es produeixen
els gasos intestinals?
...................................................................................................................................................................
Continguts que s'han d'estudiar per l'examen:
TEMA 1:
- Conceptes de: cèl.lula, cèl.lula procariota, cèl.lula eucariota, organisme unicel.lular, organisme pluricel.lular.
- Parts d'una cèl.lula eucariota. Localització dels orgànuls principals.
- Funció dels orgánuls principals.
- Funció de nutrició cel.lular: metabolisme.
- Els teixits animals: concepte de teixit, tipus de teixits i on els podem trobar.
- Concepte d'òrgan i aparell.
TEMA 2:
- Els bioelements i les biomolècules.
- Tipus de biomolècules: inorgàniques i orgàniques.
- Funció de les diferents tipus de biomolècules.
- Diferència entre nutrient i aliment, i entre nutrició i alimentació.
- La roda dels aliments. Els grups d'aliments.
- Tipus de nutrients que podem trobar en els aliments. Funció dels nutrients.
- Concepte de metabolisme basal.
- Concepte de dieta i dieta equilibrada. Característiques de la dieta mediterrània.
- Principals malalties relacionades amb la nutrició: obesitat, malnutrició, arteriosclerosi, anorèxia i bulímia.
.................................................................................................................................................................
TEMA 2
COMPOSICIÓ QUÍMICA DE LA MATÈRIA
- Enllaç al ppt "Composició química de la matèria":
http://www.slideshare.net/stelapromero/tema-2-composici-qumica-de-la-matria-14912615
- Vídeo "Alimentación".
- Treballs:
S'ha de fer en powerpoint amb un màxim de 10 diapositives.
- Vitamines (16 nov)
- La dieta mediterrània (16 nov)
- Nutrició i esport (16 nov)
- Conservació d'aliments (19 nov)
- Anorèxia i bulímia (19 nov)
- Malalties relacionades amb la nutrició (19 nov)
TEMA 1
LA CÈL.LULA
- Enllaç al ppt "La cèl.lula":
No hay comentarios:
Publicar un comentario